دانستن این که چه می خواهی اولین گام رسیدن به آن چیز است . " لوییس هارت"
سید عباس حسینینیک مدیرمسئول انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی در گفتوگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با بیان اینکه با اصل برگزاری نمایشگاه اینترنتی کتاب موافقم، عنوان کرد: با برگزاری این نمایشگاه موافقم؛ البته به شرط آنکه برنامهریزی برای این اقدام خیلی با دقت صورت گرفته و همه جوانب امر دیده شده باشد.
وی ادامه داد: این اقدام یک اقدام ملی است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید از همه ظرفیتهای موجود در حوزه نشر و فضای دیجیتالی استفاده کرده و تجربیات موجود را بهکار بندد.
حسینینیک با اشاره به موضوعاتی که در برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب اهمیت دارد، گفت: در کنار مزیتهایی که نمایشگاه اینترنتی کتاب میتواند داشته باشد، دغدغههایی نیز وجود دارد که باید در نظر گرفته شود و آنها را به فرصت تبدیل کرد.
وی با بیان اینکه انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی در این خصوص تجربیاتی دارد، تاکید کرد: پرتال نشر دانشگاهی موسوم به پند (pandpub.ir) با مشارکت حدود 100 ناشر فعال دانشگاهی اعم از دولتی و خصوصی راهاندازی شده و بیش از 70 هزار عنوان کتاب دانشگاهی در این سامانه قابل عرضه است.
به گفته حسینینیک، در این پرتال، اطلاعات کتابها توسط ناشران آنها بهروزرسانی شده و اکنون مهمترین و جامعترین بانک اطلاعاتی کتابهای دانشگاهی در کشور محسوب میشود.
وی با اشاره به اقدامات انجمن برای رعایت نکات اصولی در این سامانه توضیح داد: دغدغههای اختلال در چرخه فروش کتاب، نقض حقوق پدیدآورندگان و ناشران و تخلفات احتمالی برای اختصاص یارانه کتاب از جمله مواردی است که در انجمن به دقت مورد توجه قرار گرفته و در این زمینه آمادگی لازم برای همکاری با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد.
حسینینیک همچنین با بیان اینکه کتاب نیز مانند موسیقی و فیلم از جمله پدیدههایی است که قابلیت عرضه در فضای دیجیتالی نیز دارد، افزود: امروز فضای دیجیتالی که به اصطلاح مجازی گفته میشود، جزئی از واقعیتهای زندگی بشر امروز است و حتی بالاتر از آن، امکانات و خدماتی وجود دارند که فقط در فضای دیجیتالی امکان وقوع دارند.
وی در این زمینه مثال زد: اقداماتی مانند انجام محاسبات دقیق سازه برجهای بلندمرتبه یا کنترل و هدایت هواپیما و موشک و در حوزه کتاب، طراحیهای جلد و متون کتابهای نفیس که این موارد اگرچه امروز برای ما امری عادی محسوب میشود ولی در گذشته جزو آرزوهای بشر بوده و سالها برای ایجاد آن تلاش کرده است.
حسینینیک با طرح این موضوع که عرضه کتاب کاغذی و فیزیکی در فضای دیجیتالی کمترین سطح نوآوری و ابتداییترین روشی است که ناشران و فروشندگان کتاب باید به آن توجه داشته و لوازم آن را فراهم کنند، گفت: امروز در شرایط کرونایی به سادگی میتوان به اهمیت این موضوع پی برد و شاهد هستیم ناشران و کتابفروشانی که قبل از این شرایط، دارای سایت و فروشگاه اینترنتی بودهاند، آسیب کمتری متوجه آنها شده است.
وی یادآور شد: در دنیای پیشرفته امروز عرضه کتابهای الکترونیکی اعم از فروش همه متن یا قسمتی از آن و همچنین اجاره آن چه بهصورت زمانی و چه به میزان استفاده توانسته است مرزها و محدودیتهای زمانی و مکانی را درنوردیده و پیوستگی بدون فاصله ایجاد کند.
حسینینیک با بیان اینکه سالها است بانکهای اطلاعاتی با قابلیتهای جستجوی موضوعی و فرآوری اطلاعات موجود خود مزیّتهای قابل قبولی را برای دانشمندان، متخصصان و دانشجویان ایجاد کردهاند، عنوان کرد: در حوزه فرهنگ و کتابهای عمومی و کودک و نوجوان نیز تکنولوژیهای جدید توانستهاند با ایجاد تحول و نوآوریهای جدید، برای مخاطبان این حوزه، جذابیّتهای لازم را ایجاد کنند و انتظار این است که جامعه نشر ما بتواند نیازهای امروز جامعه علمی، فرهنگی و هنری کشور را برآورده سازد.